امتیازدهی به طرحهای عملی و کاربردی استادان | ایجاد انگیزه و باور به توانایی در دانشجویان
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام خود بهمناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ عنوان کرد که سال تحصیلی پیش رو را با شعار «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» آغاز خواهیم کرد و این رویکرد مطمئناً دانشگاه را در مسیر متعالی هدایت خواهد کرد.
دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد که گذر از آموزش حافظهمحور یکی از تمهیداتی بوده که مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است. دانشگاه باید عملکرد متفاوت و متناسبی در شأن دانشجویان و در راستای مطالبات آنان داشته باشد. دیگر یاددهی صرف کارآمد نیست و باید بهدنبال یاددهی تعالیبخش در آموزش باشیم و تحول در یاددهی باید در استادان نیز نمایان شود، بنابراین تنها آموزش مسئله ما نیست، بلکه تمرکز دانشگاه بر یادگیری تعالیبخش و عمیق خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
استراتژیهایی برای گذر از آموزش حافظهمحور
دانشکدههای مهارت مدل پیشرفته فنی و حرفهای
گذر از آموزش حافظهمحور با توانمندسازی استادان
وی تأکید کرد که دانشگاه باید شاخصهای کار آمادگی و مهارتهای مورد نیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شادبودن و شادماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و ... از آموزش نشئت میگیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و باید محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود.
خبرنگار خبرگزاری آنا در پروندهای با عنوان «اشتغال دانشبنیان» و در گفتوگو با رؤسای واحدهای دانشگاهی به تبیین شعار سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است که در این شماره گفتوگو با اسماعیل علیبیکی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود را میخوانیم.
آنا: با توجه به شعار سال جدید تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» ملزومات تحقق این شعار را چه میدانید؟
علیبیکی: آموزش در جهان امروز بهکلی در حال تغییر است و از سمتوسوی الگوهای نظری و حافظهمحور به سمت برنامههای تولیدمحور و اشتغالمحور پیش میرود. تفاوت اساسی دانش امروز با دیروز در کاربردیبودن آن از لحاظ جنبههای عملی و تشریکمساعی با صنعت و محور تولید و اشتغال است. دانشگاه آزاد اسلامی هم بهخوبی با محور قراردادن این شعار میتواند به یکی از الگوهای جهانی تبدیل شود.
در این راستا باید دانشگاه بستر ارتباط هرچه بیشتر با صنعت و بازار کار را فراهم کند و بهویژه در بخش پایاننامهها و تحقیقات علمی و پژوهشی از مبانی نظری خارج شده و دانشجویان را به سمت مبانی عملی سوق دهد.
اکنون مشکلی که در دانشگاههای ما وجود دارد، این است که ارتباط بین دانشگاه و صنعت و جامعه هنوز بهخوبی محقق نشده است و اساساً خروجی که قرار بود برای تحقق ارتباط بیشتر با صنعت و جامعه ایجاد شود با اهداف و چشماندازهای تعریفشده فاصله دارد.
دانشگاه باید بستر ارتباط هرچه بیشتر با صنعت و بازار کار را فراهم کند و بهویژه در بخش پایاننامهها و تحقیقات علمی و پژوهشی از مبانی نظری خارج شده و دانشجویان را به سمت مبانی عملی سوق دهد.دانشگاه آزاد اسلامی ابتدا باید یکسری از نیازها و چالشهای جامعه را واکاوی و براساس آن با ارائه موضوع به واحدهای دانشگاهی در همان راستا از استادان و دانشجویان حمایت عملی کند. این موضوع باید از نوعی شعارزدگی و نگرش آماری خارج و به سمت کاربردی پیش رود.
مرحله دوم، سیاستهای تشویقی و مشارکتدادن دانشگاه در اجرای طرحها بهویژه طرحهای صنعتی بهصورت شراکتی تضامنی با استاد و دانشجو است. استاد و دانشجویی که طرحی را ارائه میدهند و در فکر عملیکردن آن هستند، دانشگاه میتواند مشوق باشد؛ چراکه استاد و دانشجو میدانند که پشتوانهای بزرگ به نام دانشگاه دارند و البته دانشگاه نیز در این طرح نفع میبرد.
آنا: گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است و در این راستا دانشگاه بهویژه استادان باید چه عملکردی داشته باشند تا این امر محقق شود؟
علیبیکی: بسیاری از کشورها عبور از آموزش حافظهمحور را از سالها قبل آغاز کردهاند و امروزه به نتایج بسیار عالی هم دست یافتهاند. همانطور که اشاره کردم استادان نقش اساسی دارند و به تبع آن دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی مکمل این طرح هستند.
باید در طرح ارتقای استادان بهجد مسئله ارائه طرحهای عملی و کاربردی امتیازدهی شود و با الگوبرداری از کشورهای موفق در این زمینه به سمت گذار از آموزش حافظهمحور پیش رفت.
واحد شاهرود الگوی ارتباط بیشتر با جامعه را در پیش گرفته است
آنا: برای تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان علاوه بر آموزش، چه تمهیداتی اندیشیده و چه امکاناتی را فراهم کردهاید؟
علیبیکی: اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود الگوی ارتباط بیشتر با جامعه را در پیش گرفته و با حمایت چشمگیر از شرکتهای دانشبنیان گامهایی را در زمینه گذار از آموزشمحوری به سمت مهارتمحوری برداشته است.
بیشتر بخوانید:
گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است؟
مشارکت دانشجویان در اداره امور علمی و مهارتی دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت
در این راستا چند مرکز تحقیقاتی در زمینههای فنی مهندسی، پزشکی و حتی علوم انسانی راهاندازی شده که حلقه وصل دانشجویان با جامعه است و همواره سیاست دانشگاه در راستای تشویق استادان و دانشجویان در این مورد بوده است.
آنا: برای اینکه محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود، چه برنامههایی دارید؟
علیبیکی: با توجه به شرایط کنونی بهوجودآمده و برگزاری کلاسها بهصورت مجازی بهدنبال راهکارهایی برای ایجاد انگیزه و بالابردن آن در طول دوران تحصیل دانشجویان هستیم. یکی از راهکارها، ایجاد انگیزه و باور به توانایی و شایستگی در دانشجویان است که با برگزاری دورههای روانشناسی و سمینارهای مربوط بهدنبال آن هستیم.
دومین راهکار، ایجاد انگیزه درونی برای پژوهش در رشتههای مختلف، نزدیکتر کردن مطالب آموخته شده توسط دانشجویان و سوقدادن به سوی کاربرد آن در بازار کار با برگزاری سمینارها و دعوت از کارشناسان مربوط بوده که بهدنبال این هدف هستیم. ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت و دعوت از شرکتهای خصوصی برای اتصال دانشگاه و بازار کار از دیگر اقدامات انجامشده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود است تا دانشگاه محیطی جذاب برای فعالیت دانشجویان باشد.
پژوهشمحوری در راستای اجرای عملی طرحها
آنا: فعالیتهای دانشبنیان واحد شاهرود را چگونه ارزیابی میکنید و تا چه اندازه در تحقق شعار سال مفید خواهد بود؟
اکنون سه شرکت دانشبنیان فعال در زمینههای مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود مشغول به کار هستند که فعالیتهای مؤثری را در تولید برداشتهاند.
یکی از شاخصهای مهم واحد دانشگاهی شاهرود پژوهشمحوری در راستای اجرای عملی طرحهاست که البته رتبه پژوهشی واحد شاهرود در زمینههای پژوهشی خود مؤید این مهم است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/